balqis binti mohd wazir , IIUM , bachelor of science (architectural studies) honour .

Saturday, April 13, 2013

225 : "live with what will makes you alive" -Haji Wazir

inshaallah selagi aqish masih puteri ibu dan ayah, aqish akan jaga kalian . :')

Assalamualaikum semua :)
Alhamdulillah. malam khamis aku bertolak dari rumah balik ke Johor. kemudian pada malam jumaat pula bertolak ke Seremban. i got an invitation in conjunction with majlis anugerah cemerlang at my lovely school, Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar. aku masih ingat lagi selepas berakhirnya zaman PMR aku, aku membuat keputusan untuk masuk TTJ. dan majoriti guru-guru membantah. katanya aku layak sekolah sains. dan memandangkan pemikiran orang Melayu kita yang mengatakan teknikal school ni banyak budak jahat and so on. bagi aku, memanglah ada benarnya juga. tapi lihatlah dengan mata kepala kami sendiri, teknikal school juga ada hebatnya. banyak melahirkan individu yang berjaya sehingga namanya gah membanggakan sekolah. the main thing is, mana-mana sekolah pun, sama-sama hebat sekiranya ada kolaborasi antara guru , murid dan ibubapa :)

aku minat seni. cuma semasa kecil, hasil seni aku sangat tak cantik. sangat low standard kata orang. sangat tak kemas. so dengan berpindah ke teknik tuanku jaafar (sekolah ayah) , niat di dada ingin belajar engineering drawing pun tercapai. pada awalnya susah juga nak skor. tapi lukisan ni bagai satu obses kepada aku. macam orang gila bila dapat buat. cikgu Radin Khalid Radin Husin. aku masih ingat pada dia. kata-kata semangat yang terpacul daripada mulutnya setiap satu mengagumkan semua orang termasuk aku. terima kasih cikgu. Alhamdullah A+ engineering drawing aku :)

:') sebelah kiri ni Madam Hajah Normala, dan yang kanan ni Cikgu Zuraidah,

madam Normala merupakan guru bahasa inggeris aku sejak aku di tingkatan 4 lagi. bagi aku, dia seorang yang outstanding. 2 tahun duduk belajar bersama di bawak ketiaknya, dia saling tak tumpah seperti ibu. bila salah, tegur. :') sejak kecil lagi aku sangat minat Bahasa Inggeris. aku akan duduk terpaku melihat orang yang boleh bercakap BI dengan lancar dan boleh menulis dengan baik. cuma pada waktu tu aku sangat tak reti. sehinggalah aku jumpa madam, demi Allah aku katakan, dia akan face-to-face dengan pelajar dia. terima kasih madam :') pernah sekali and untuk pertama kalinya, aku menyanyi di hadapan khalayak sebagai tugasan oral dan madam merakamkannya. aku tidak pernah seberani itu. dan memandangkan madam merupakan guru cemerlang bahasa inggeris, video itu sudah pun ditayangkan di peringkat antarabangsa. bukanlah membangga, tapi beginilah cara kita belajar. we make different. lain orang, lain kelainannya :) terima kasih madam, saya harap junior akan datang, dapat memertabatkan bahasa inggeris. dan, tahniah sebab gred bahasa inggeris meningkat tahun ini. well done to you, teacher :)

dan yang kanan pula guru kimia aku. well, dia ni sangat cool orangnya. ye aku sedar memang setiap kali subjek kimia, aku akan blur sikit.  bukan blur. sebenarnya aku cuba untuk faham kimia yang complicated tu. haha. tapi the thing is, aku suka sangat belajar kimia. tak tipu punya. kita belajar ni kena ada minat :)


Bonda sangat friendly orangnya. atas pentas sempat puji aku. terima kasih bonda :)
captured by daddy :) 

with my dear dormmates, khairul nadhrah and atika md. noor . comel kan? :)
7A , 9A , 9A , 10A , 7A , 9A
kumpulan nasyid. one nation emcee yang baru dapat award.
lepas tu aku pergi masuk asrama dan ronda serta menikmati apa yang patut . sangat merindui zaman hostelite aku. rindu pada kawan terutamanyaa :')

dorm 4 , dorm 9 , dorm 13

mereka ni semua junior aku 2012/2013.  all the best okey adik-adik semua :)

muhammad hazran and amira johari. dua-dua ni poyo je lebih. haha.

they are my little juniors. dorm nine :)

balqis, masih ingat lagi pada ini? ini loker kau dan ini katil kau. kepada tengku dan cykin, inshaallah bawa tuahh. 

inilah penghuni dorm4 yang baru. rasanya mereka okey je. kecuali makcik hujung sebelah kanan tu. dia mak saya. haha.
sebelum itu, bagi yang dah dapat scholarship and so on, tahniah ye. i'm so proud of you . mungkin masih bukan lagi rezeki balqis. surat tawaran banyak, tapi satu-satunya permohonan biasiswa balqis tidak berjaya. and i'm quite disappointed with that. takpe, i'll try again. ramai yang tanya kenapa tak apply utp . aku minat  engineering drawing a.k.a architecture. and i'm not expose too much in engineering. utp offer course engineering. tapi aku sangat tak minat. sebab kalau aku dapat pun, kalau takda passion in it, tak guna jugak. kan? bila aku menyatakan kekecewaan di hati ini kepada ayah dan ibu. mereka cakap " live with what will makes you alive " . " kau akan mati kalau kau buat benda yang kau tak minat " minat kena tanam. tapi kalau kita ada option lain, lebih baik kita pilih perkara yang bakal menjamin masa depan kita. who knows? bagi aku, SPM bukanlah segala-galanya. tapi ia merupakan tiket kita untuk ke peringkat seterusnya, dan tak mustahil orang yang tak ada A sekalipun dalam SPM akan membina masa depan yang cemerlang dan barangkali menjadi bos kepada sesebuah syarikat. banyak yang dapat kita jadikan contoh. dan contoh terdekat aku ialah ayah aku sendiri. biarpun tidak mendapat gred bagus untuk SPM dia dulu-dulu. tapi aku tabik dia dengan apa yang dia ada dan peroleh. apapun yang penting, usaha , doa dan tawakal :)
setakat ini sahaja untuk hari ini. will meet you on the next post :)

#apa yang aku tulis ini juga adalah peringatan kepada diri sendiri.